pirmdiena, 2012. gada 22. oktobris

VIEN' MAZ' CŪCIŅ'

"Es ir sasniegt Roma," viņš rakstīja. "Es ir klīnikā, apsēsts no slimības, ko sauc par cūkas. Es ir aplipuš viscauri. Es atklāj, ka es nevar piecelties. Man nav apetīts, un es nevar sēdēt. Sargās no cūka.
Grāfs Rosiņols."

- Nabaga cilvēks, - māte sacīja bez īstas līdzjūtības, kad mēs bijām beiguši smieties. - Īstenībā mums nebūtu par ko smieties.
- Nē, - atteica Larijs. - Es aizrakstīšu grāfam un pajautāšu, vai grieķu cūciņa ir sliktāka par franču cūciņu.

Džeralds Darels "Zaļā paradīze"




Vīrusi ierosina ne tikai epidēmisko parotītu jeb cūciņas.
Vīrusi ir ierosinātāji tādām slimībām kā poliomielīts, serozais meningīts, miokardīts. 
Encefalīta un dzeltenā drudža ierosinātāju pārnesēji var būt posmkāji – ērces un odi.
Vīrusi ierosina iesnas, augšējo elpošanas ceļu iekaisumus, gripu, paragripu, masalas, masaliņas, trakumsērgu, konjunktivītu, gastroenterītu.
Herpesvīrusi ierosina pūslīšu izsitumus uz ādas un gļotādas
Vējbakas, jostas roze, bakas – arī tās ir vīrusu izraisītas saslimšanas.
Onkovīrusi var ierosināt ļaundabīgo audzēju attīstību.

EBOLA VĪRUSS



Vīrusi nepieder nevienai no piecām Vitakera klasifikācijas valstīm,   taču to izdzīvošanai ir vajadzīgas citu dzīvo organismu šūnas.

Pēc iekļūšanas šūnā vīrusi zaudē olbaltumvielu (proteīnu) apvalku, bet nukleīnskābe, vīrusu ģenētiskās informācijas nesēja, pakļauj sev šūnas biosintētiskos procesus. 

Šūna sāk ražot jaunas vīrusu uzbūvei nepieciešamās sastāvdaļas, pēc tam pati iet bojā, bet gatavie vīrusi atbrīvojas no šūnas, iekļūst citās — veselajās šūnās, un vīrusu vairošanās process var sākties no jauna. 

Vīrusu izplatīšanās un vairošanās procesu uzskatāmi parāda pievienotā animācija:







2 komentāri: