Vārds „agresija” ir radies no latīņu cilmes vārda
"aggredi, agress", kas tulkojumā nozīmē "uzbrukt".
Agresija ir viens no
pamatelementiem gan starpsugu cīņā par eksistenci, gan vienas sugas pārstāvju
starpā. Dzīvniekiem novērojama virkne dažādu agresijas veidu, atkarībā no tās ierosinātājiem:
plēsēju, starptēviņu, baiļu un diskomforta izraisītā, seksuālā, mātišķā, cilvēka
iemācītā. Vispār jau starpsugu cīņas ar agresijas elementiem dabā ir retums,
daudz ievērojamāk agresija izpaužas tieši cīņās vienas sugas ietvaros. Tātad
varam secināt, ka agresija ir tikai dabisks process un pat cilvēka spēkos nav
to apslāpēt, vēl jo vairāk ņemot vērā to, ka cilvēki ir vienas sugas pārstāvji.
Visbiežāk pielietotā definīcija skaidro, ka cilvēka agresija ir motivēta iznīcinoša darbība, kas ir pretrunā ar
sabiedrībā pastāvošām normām un kuras rezultātā tiek nodarīts fizisks vai psiholoģisks kaitējums.
Ja runa
ir par bērnu agresiju, tad šādai bērnu uzvedībai vienmēr ir kāds cēlonis.
Bērnu
dusmas, nepaklausība un agresivitāte ir pētīta pasaulē, Eiropā, arī Latvijā, un
cēloņus ir meklējuši neskaitāmi pētījumu autori. Bet vienmēr un visi ir „atdūrušies”
pie agresivitātes
bio-psiho-sociālo ietekmētājfaktoru
uzskaitījuma, to analīzes.
Pie bioloģiskajiem faktoriem
pieskaitāmi:
·
ģenētiskie,
· embrionālās attīstības laikā dažādu nelabvēlīgu/kaitīgu
ķīmisku vielu, tajā skaitā atkarības vielu, ietekme,
·
nepietiekama barības vielu uzņemšana agrīnā zīdaiņa
vecumā.
Galvenie vides faktori ir:
·
bērna ļaunprātīga izmantošana,
·
nabadzība,
·
krimināla un antisociāla uzvedība,
·
vecāku nevērība, nolaidība pret bērnu.
Bērna agresijai
vienmēr ir kāds mērķis, ko viņš
cer šādi sasniegt:
·
dažreiz bērni ar nepatīkamu uzvedību cer piesaistīt pieaugušā uzmanību,
·
bērna agresīvās uzvedības dzinējspēks var būt cīņa par varu,
·
vēl asākas konfliktsituācijas spēj radīt bērna atriebības vēlmes,
·
dažreiz arī šķietami nevainīga rīcība, vārds var izraisīt
spēcīgu aizvainojumu bērnā.
Agresija bērnam var izpausties:
· pavisam tieši un nepārprotami (kā kliegšana,
lamāšanās, motora uzbudinātība ar lietu laušanu, kaušanās un draudi citiem cilvēkiem);
· slēptākā veidā kā agresija pret sevi (pašnāvības
domas, fantāzijas, sevis "skrāpēšana", regulāra masīva alkohola
lietošana, smēķēšana, ēšanas traucējumi);
· pasīvi - agresīva uzvedība.
Bērni ir savu vecāku spoguļattēls. Skola
ir miniatūrs sabiedrības modelis. Notiek cīņa par
eksistenci, kas līdzinās dzīvnieku pasaulē novērotajām. Ja dzīvnieku pasaulē
vienmēr uzvar lielākais, izveicīgākais un fiziski stiprākais, tādējādi iegūstot
vislielākās iespējas apmierināt savas instinktīvās vajadzības, tad cilvēku
sabiedrībā tas ne vienmēr notiek tāpat. Sev tīkamo fiziski vājākais var iegūt, ņemot
palīgā saprātu, viltu vai spēkus no malas.
Sodīt,
izdzīt agresīvu bērnu no skolas ir visvieglākais ceļš. Svarīgi tomēr panākt, lai sods darbotos audzinoši, nevis kā
gandarījums dusmīgiem pieaugušajiem. Jebkurā gadījumā tā tomēr būs cīņa
ar sekām. Izprast un novērst cēloņus – tas prasa daudz vairāk laika un
līdzekļu.
Kā tādas bildes var likt skolas mājas lapā? :D
AtbildētDzēstLoti jautras anekdotes :)
AtbildētDzēstLaas anekdotes,tā var pārrēkties!!!:D
AtbildētDzēstManuprāt, ļoti noderīgi uzzināt par agresivitātes izpausmēm un cēloņiem!
AtbildētDzēstĻoti noderīga informācija.
AtbildētDzēstInteresanti un izzinoši.
AtbildētDzēst