Piedāvāju ieskatu interesantākajās skolēnu idejās par biomīmikrijas iespējām.
Darbojoties projektā "Mācoties no dabas", skolēnu uzdevumi bioloģijas stundā bija:
- sameklēt dabas modeļus, kurus varētu izmantot,
- atrast pēc iespējas vairāk piemēru,
- attīstīt atrastās idejas, piemērot,
- novērtēt un pielāgot cilvēku vajadzībām,
- nebaidīties attīstīt pat vistrakākās idejas.
Pētāmais objekts dabā: Suņa mēle – antibakteriāla siekalu iedarbība uz brūcēm; sadziedē tās. Arī citi dzīvnieki laiza savas brūces. Lizocīms - sviedros, asinīs, asarās, siekalās un citos bioloģiskos šķidrumos esošs ferments, kas veicina baktēriju šūnapvalku sašķelšanu. Tas traucē baktēriju augšanu un vairošanos uz dzīvnieku ādas un gļotādas.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Pielietot šo metodi arī cilvēku ārstēšanā, brūču sadziedēšanā, jo arī cilvēka ķermeņa šķidrumi satur sugai raksturīgo lizocīmu.
Pētāmais objekts dabā: Dzīvnieku zemādas
tauki. Saglabā siltumu zemās temperatūrās. Saglabā ķermeņa siltumu ūdenī.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Cilvēki, ziemas sezonai tuvojoties, arī varētu uzaudzēt
biezāku „tauku mētelīti”. Mazāki enerģijas patēriņi nepieciešami apkurei. Sildās
savos personīgajos tauku termosos – siltumizolatoros.
Pētāmais objekts dabā: Koka nomestās lapas
satrūd, dodot minerālmēslojumu pašam kokam. Lašu dzīves ciklā vecāki nomirst
pēc nārsta, dodot barības vielas mazuļu attīstībai.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Bezatkritumu māja. Enerģijas taupīšanas nolūkos un
resursu taupīšanas nolūkos, vienas mājas radītos atkritumus, notekūdeņus tur
pat mājā arī pārstrādā – kurināmajam, elektroenerģijas ražošanai, dzeramā ūdens
vai tehniskā ūdens, varbūt pārtikas izejvielu iegūšanai utt.
Pētāmais objekts dabā: Feromoni – specifiskas
organisma izdalītas vielas, ar kuru palīdzību dzīvnieki atrod piemērotākos pretējā
dzimuma pārstāvjus sugas turpināšanai.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Demogrāfiskās situācijas atrisināšanai, ieviest tādas
tehnoloģijas higiēnas preču ražošanā (šampūni, ziepes, dezodoranti u.c.), lai
visas šīs ķīmiskās vielas nenomāktu cilvēka ķermeņa izdalītos feromonus un
netraucētu tos sajust.
Pētāmais objekts dabā: Dzīvo organismu
diennakts ritms. Aktivitātes saules gaismā. Tumsā – miegs un atpūta.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Cilvēku dienas un darba režīmu pakārtot dienas un
nakts, gaismas un tumsas periodu nomaiņai. Maksimāli darbam un mācībām izmantot
diennakts gaišās stundas tajos gadalaikos, kad to vairāk. Tas palīdzētu
ietaupīt energoresursus, tos lieki nepatērējot dienas mākslīgai pagarināšanai.
Pētāmais objekts dabā: Dzīvnieku rozīšanās. Pēc
ilgstoša sastinguma perioda dzīvnieki rozās, izstaipās, izkustina
ekstremitātes. Veicinot organisma labāku apgādi ar skābekli, barības vielām,
aizvada atkritumvielas, kas uzkrājušās šūnās.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Cilvēki ļoti daudz laika pavada mazkustīgi – TV,
dators, lasot, rakstot, pārbraucot no vienas vietas uz citu. No dzīvniekiem
patapināti stiepšanās un izstaipīšanās vingrojumi, kas nodrošinātu veselības uzturēšanu
un cilvēka organisma kā sistēmas ilgtspējīgu darbošanos.
Pētāmais objekts dabā: Ķirzaka ataudzē nomesto
asti.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Arī cilvēkiem ir reģenerācijas spējas – sadzīst pušumi,
rētas. Attīstīt cilvēkiem reģenerāciju (iespējams, ģenētiski), lai cilvēks pats
varētu ataudzēt kādu no zaudētajiem orgāniem – pirksti, roka, kāja, varbūt pat
iekšējie orgāni.
Pētāmais objekts dabā: Dažām suņu šķirnēm, piemēram,
zelta retrīvers, ir spēja saost vēža šūnu klātbūtni cilvēka organismā.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Izstrādāt sensorus, kas līdzīgi suņa degunam jau
agrīnā stadijā spētu diagnosticēt ļaundabīgo audzēju cilvēka organismā. Tad,
agrīni to konstatējot, savlaicīgi varētu uzsākt tā ārstēšanu.
Pētāmais objekts dabā: Dzīvnieki ēd, lai
izdzīvotu. Patērē tik daudz barības, lai uzturētu organismu pie dzīvības un uzturētu
tā pilnvērtīgas funkcijas. Dzīvnieki nav negausīgi – viņi paņem un patērē tik,
cik nepieciešams.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Attīstīt vai kaut kā stimulēt (iespējams ģenētiski) šo
principu cilvēkiem. Cilvēki ēd par daudz, saražo par daudz pārtikas, tam tiek
iztērēti milzīgi resursi, tiek radīts arī liels piesārņojums ražošanas procesā.
Uzkrāj milzīgas rezerves, kuras pēc tam iznīcina. Derētu gēns, kas dod komandu –
pietiek!
Pētāmais objekts dabā: Augi fotosintēzē
saražo paši sev nepieciešamās barības vielas enerģijas iegūšanai.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Cik labi būtu, ja cilvēki varētu baroties, kā augi –
saules gaismā saražot sev nepieciešamo! Kaut vai neliels cilvēka ādas fragments
varētu saturēt hlorofilu (būt zaļš) un fotosintezēt. Tā saražotu organismam nepieciešamo
glikozi.
Pētāmais objekts dabā: Elektriskais zutis,
dziļūdens organismi, kas rada elektrību, elektrisko izlādi, spīd.
Pielietojums cilvēka radītās sistēmās: Arī cilvēka organisms ražo elektrību nelielos daudzumos.
Varētu to sakopot un kaut vai tik daudz, kā radīt gaismu nelielam lukturītim,
kad jāpārvietojas tumsā.
Fantāzijas pasaulei nav robežu.
Un viss jaunais ir labi aizmirsts vecais :)
Ja arī Tev rodas kāda ideja par to, ko mēs vēl varam mācīties no dabas - padalies!
Jauks biomīmikrijas modelis!;) Super!
AtbildētDzēstAaaaaak... Beidzot es varu izpildīt mājas darbu, beidzot normāli piemēri! Paldies jums!
AtbildētDzēstInteresanti uzzināt ko jaunu.
AtbildētDzēstnevaru iedomāties cilvēku , kas varētu tās reģenerācijas veidā ataudzēt sev zaudēto ķermeņa daļu . . . .
AtbildētDzēstir par ko padomat
AtbildētDzēst